Muzeum Motorowerów
Kasina Wielka

Eksponaty

Wyjaśniając czym jest moped zapraszamy Cię w niezwykłą podróż do naszej wystawy zrodzonej z prawdziwej pasji, gdzie znajdziesz eksponaty mające cechy roweru i motocyklu. Cała ekspozycja wpisana jest w intrygujący klimat i wystrój „szuflandii”, gdzie zwiedzający sami mogą otwierać i zamykać szuflady, odkrywając historię mopedów pochodzących z całej Europy i Azji, łącznie 14 krajów.

 

Skąd wziął się moped i dlaczego motorower?

Lata 1930-1940 to motorowery tzw. „setki”- lata 30 to początki motorowerów, które na bazie roweru z dołączonym silnikiem spalinowym o pojemności do 100 cm3 (większość producentów stosowała pojemność 98 cm3). Jako ciekawostkę należy uznać, brak konieczności posiadania uprawnień na prowadzenie tych pojazdów.

Lata 1950-1960 to mopedy do poj 50cm3 tzw. „pedałowce” czyli konstrukcje z silnikiem spalinowym wspomaganym pedałami, które służyły również do odpalania.

Od 1969 ponownie pojawiają się w nazwie motorowery.

Zastanawiasz się skąd pomysł na taką ekspozycję?

Pewnego wieczoru spotkało się dwóch dojrzałych mężczyzn, jeden z nich kochał rowery, drugi natomiast motocykle. Ich pasje i zainteresowania pogodziły motorowery. Posiadanie mopeda kiedyś oznaczało atrakcyjność, zwłaszcza dla płci przeciwnej. I to było nasze marzenie!                    

Mężczyźni

Jaki był klucz doboru motorowerów?
Inspiracją były lata 50-60, znakomity design i funkcjonalność, nowoczesność jak na tamte czasy. Pierwszym zakupionym mopedem były Garelli Mosquito i Bianchi. Zaciekawiła nas historia miejsc, w których powstawały, np. w dużych przyszłych koncernach samochodowych (Auto Union – Grupa Volkswagen – roczniki+Mors!!!), i tak zaczęliśmy drążyć temat. Każdy moped ma swoją fascynującą historię.

Odkrywcy

Czy pojazdy z ekspozycji są gotowe do podróży?
Dążymy do tego, aby wszystkie mopedy były sprawne technicznie. Jest to bardzo mozolna i trudna praca wymagająca czasu. Cała polska kolekcja mopedów została odrestaurowana i jest gotowe do jazdy.

Mechanicy

Kto remontował mopedy?
Pasjonat, zafascynowany motorem, rowerzysta, jednośladowiec, kochający wolność.

Ja

Jak ich szukaliście?
Giełdy, aukcje, wyprawy zagraniczne, targi staroci, same nam wpadały, znajomi pomogli. Przyleciały do nas, przyjechały i przypłynęły z różnych zakątków świata. Pomógł Waldek, Józef, Król, Władek, Mirek, Tadziu i inni, którym bardzo dziękujemy.

Poszukiwacze

Przedstawiamy kilka z modeli, które możesz podziwiać na ekspozycji.

Batavus Super Sport

Lata produkcji1962
ProdukowanyFabryki Batavus
Moc1.9 KM
Prędkość max40km/h
Masa własna70kg

Żak MR2E Lux

Lata produkcji1960 - 63
ProdukowanyZakłady Metalowych „Dezamet” w Nowej Dębie
Moc2 KM
Prędkość max50km/h
Masa własna52kg

DKW Hummel Sport

Lata produkcji1956 - 58
ProdukowanyNiemcy
Moc1.35 KM
Prędkość max40km/h
Masa własna61kg

Honda P50

Lata produkcji1966 - 68
ProdukowanyJaponia
Moc1.2 KM
Prędkość max40km/h
Masa własna45kg

Jawa Stadion S22

Lata produkcji1960 - 64
Produkowanyzakłady Motor Ceske Budejovice
Moc1.5 KM
Prędkość max48km/h
Masa własna48kg

Komar 2330

Lata produkcji1969 - 72
ProdukowanyZjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy
Moc1.4 KM
Prędkość max40km/h
Masa własna50kg
Kasina Wielka 672, 34-741 Mszana Dolna
TEL. 789 402 133
MAIL: kontakt@mopedretro.pl