Wyjaśniając czym jest moped zapraszamy Cię w niezwykłą podróż do naszej wystawy zrodzonej z prawdziwej pasji, gdzie znajdziesz eksponaty mające cechy roweru i motocyklu. Cała ekspozycja wpisana jest w intrygujący klimat i wystrój „szuflandii”, gdzie zwiedzający sami mogą otwierać i zamykać szuflady, odkrywając historię mopedów pochodzących z całej Europy i Azji, łącznie 14 krajów.
Lata 1930-1940 to motorowery tzw. „setki”- lata 30 to początki motorowerów, które na bazie roweru z dołączonym silnikiem spalinowym o pojemności do 100 cm3 (większość producentów stosowała pojemność 98 cm3). Jako ciekawostkę należy uznać, brak konieczności posiadania uprawnień na prowadzenie tych pojazdów.
Lata 1950-1960 to mopedy do poj 50cm3 tzw. „pedałowce” czyli konstrukcje z silnikiem spalinowym wspomaganym pedałami, które służyły również do odpalania.
Od 1969 ponownie pojawiają się w nazwie motorowery.
Pewnego wieczoru spotkało się dwóch dojrzałych mężczyzn, jeden z nich kochał rowery, drugi natomiast motocykle. Ich pasje i zainteresowania pogodziły motorowery. Posiadanie mopeda kiedyś oznaczało atrakcyjność, zwłaszcza dla płci przeciwnej. I to było nasze marzenie!
Jaki był klucz doboru motorowerów?
Inspiracją były lata 50-60, znakomity design i funkcjonalność, nowoczesność jak na tamte czasy. Pierwszym zakupionym mopedem były Garelli Mosquito i Bianchi. Zaciekawiła nas historia miejsc, w których powstawały, np. w dużych przyszłych koncernach samochodowych (Auto Union – Grupa Volkswagen – roczniki+Mors!!!), i tak zaczęliśmy drążyć temat. Każdy moped ma swoją fascynującą historię.
Czy pojazdy z ekspozycji są gotowe do podróży?
Dążymy do tego, aby wszystkie mopedy były sprawne technicznie. Jest to bardzo mozolna i trudna praca wymagająca czasu. Cała polska kolekcja mopedów została odrestaurowana i jest gotowe do jazdy.
Kto remontował mopedy?
Pasjonat, zafascynowany motorem, rowerzysta, jednośladowiec, kochający wolność.
Jak ich szukaliście?
Giełdy, aukcje, wyprawy zagraniczne, targi staroci, same nam wpadały, znajomi pomogli. Przyleciały do nas, przyjechały i przypłynęły z różnych zakątków świata. Pomógł Waldek, Józef, Król, Władek, Mirek, Tadziu i inni, którym bardzo dziękujemy.
Przedstawiamy kilka z modeli, które możesz podziwiać na ekspozycji.
Lata produkcji | 1962 |
Produkowany | Fabryki Batavus |
Moc | 1.9 KM |
Prędkość max | 40km/h |
Masa własna | 70kg |
Lata produkcji | 1960 - 63 |
Produkowany | Zakłady Metalowych „Dezamet” w Nowej Dębie |
Moc | 2 KM |
Prędkość max | 50km/h |
Masa własna | 52kg |
Lata produkcji | 1956 - 58 |
Produkowany | Niemcy |
Moc | 1.35 KM |
Prędkość max | 40km/h |
Masa własna | 61kg |
Lata produkcji | 1966 - 68 |
Produkowany | Japonia |
Moc | 1.2 KM |
Prędkość max | 40km/h |
Masa własna | 45kg |
Lata produkcji | 1960 - 64 |
Produkowany | zakłady Motor Ceske Budejovice |
Moc | 1.5 KM |
Prędkość max | 48km/h |
Masa własna | 48kg |
Lata produkcji | 1969 - 72 |
Produkowany | Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy |
Moc | 1.4 KM |
Prędkość max | 40km/h |
Masa własna | 50kg |